In mijn zoektocht naar meer innerlijke rust en balans in mijn dagelijkse leven ben ik erachter gekomen dat ontspanning eigenlijk de basis is voor een gelukkiger en relaxter leven. En ook voor een fijnere overgangsperiode is ontspanning ook echt belangrijk. Als ik dingen vanuit ontspanning doe gaat alles veel makkelijker. Ik heb de afgelopen jaren ervaren dat als je rust hebt in je hoofd en lichaam dat je dan veel makkelijker vanuit je hart gaat leven en minder vanuit je hoofd.

Als je geen rust hebt in je hoofd, dan is de rest van je lichaam ook onrustig met als gevolg dat je lichaam continue in de AAN stand staat. Je kunt je dan niet meer ontspannen en je komt nauwelijks nog tot rust. Maar ontspannen? Dat is toch makkelijk? Gewoon even niks doen en dan weer door…

Diepe ontspanning.

Toch is het voor veel vrouwen moeilijk om te ontspannen en dan heb ik het over diepe ontspanning van lichaam en geest. Klinkt zweverig misschien, maar dat is het echt niet. In een diepe staat van ontspanning zijn kan namelijk op een eenvoudige, efficiënte en heel effectieve manier. Er bestaat een oude traditionele oosterse techniek; Yoga Nidra. Deze techniek zorgt voor de diepste ontspanning van lichaam en geest en maakt het mogelijk om in een half uurtje lichamelijk, geestelijk en emotioneel volledig te ontspannen. Ik vertel je graag iets over het ontstaan van Yoga Nidra.

Ontstaan van Yoga Nidra.

Swami Satyananda Saraswati (1923-2009) was de stichter van de Bihar School of Yoga in India. Hij woonde als leerling bij de grote Indiase yogameester Swami Shivananda (1887-1963) de grondlegger van Shivananda Yoga. Swami Satyananda was nachtwacht op een jongensschool, hij sliep van drie uur tot zes uur ’s ochtends. De leerlingen van deze school stonden al om vier uur op en begonnen dan altijd met het chanten van heilige verzen. Toen Swami enige tijd later de verzen hoorde, kwamen zij hem heel bekend voor. Terwijl hij ze nooit bewust gelezen of gehoord had kon hij de verzen gewoon helemaal mee chanten.

Bewuste ontspanningstechniek.

Zo kwam Swami Satyananda er door toeval achter dat je iets kunt leren zonder de bewuste inzet van onze zintuigen. In het jaar 1968 ontwikkelde hij een heel nieuw systeem vanuit diverse praktijken en oude Indiase geschriften. Een gericht programma van diverse ontspanningsmethoden en technieken om de geest te beïnvloeden. Een programma dat zorgt voor de diepste ontspanning van lichaam en geest, Yoga NIdra.

Fysiek en mentaal ontspannen.

Er zijn heel veel vrouwen die denken dat ze weten hoe ze moeten ontspannen. Maar er is een groot verschil tussen fysiek ontspannen en fysiek en mentaal ontspannen. Kijk, ik snap dat je nu denkt, een boek lezen, handwerken, filmpje kijken allemaal ontspanning toch? Klopt, maar bij al deze activiteiten blijf je mentaal actief en alert, je ogen en en je hoofd worden aan het werk gezet. En natuurlijk sporten, een uitje met vriendinnen, uit eten gaan, dragen allemaal bij aan ontspanning. Maar deze activiteiten herstellen lichaam en geest niet op een diep niveau, Yoga Nidra wel.

Zenuwstelsel.

Ons zenuwstelsel bestaat uit een sympathisch en een parasympatisch gedeelte. Het sympathische gedeelte zorgt voor actie, ook wel bekend als vecht-of-vlucht-modus. Als het sympathische gedeelte langere tijd actief is dan zet je continue je hele zenuwstelsel onder spanning, je staat altijd AAN. Het resultaat van altijd maar AAN staan is vaak angst, depressie, burn-out en slaapstoornissen. Om deze stress te verminderen moet je ervoor zorgen dat het andere gedeelte van je zenuwstelsel, het parasympatische gedeelte ( het gedeelte wat voor rust zorgt) ook gestimuleerd wordt, voor het evenwicht.

Yoga Nidra.

Yoga Nidra is een op slaap gebaseerde bewuste ontspannings- en meditatietechniek. Je gaat op je rug liggen, zitten mag trouwens ook, en je gaat luisteren naar de stem van degene die de sessie begeleid. Zorg ervoor dat niemand je kan storen tijdens de sessie. Tijdens de beoefening van Yoga Nidra ga je steeds heen en weer pendelen tussen ontspanning en halfslaap. Je hersenactiviteit bevindt zich tijdens de beoefening van Yoga Nidra voornamelijk in het alfa-domein, dit duidt op ontspanning. Daarnaast komt je hersenactiviteit ook in het thèta-domein, dit gebeurd op het moment dat je een deel van wat er wordt gezegd niet meer meekrijgt, of je denkt dat je wegvalt in de slaap. Tijdens deze momenten haal je slaap in!

Yoga Nidra sessie.

Door de bijzondere opbouw van de tekst ga je steeds van de alfa-fase naar de thèta-fase heen en weer. Door de gestructureerde aanwijzingen blijf je wakker en alert en krijg je helemaal niet de gelegenheid om in een diepe slaap weg te zakken. Je komt dus niet in de delta-fase, de fase van de diepe slaap terecht! Wil jij ook graag een keer een Yoga Nidra sessie ervaren? Stuur een mailtje naar info@lifestylebo.nl ovv Yoga Nidra  sessie en ontvang GRATIS een korte Yoga Nidra sessie in je mailbox. Het enige wat jij hoeft te doen is een rustig plekje op te zoeken, gaan liggen en luisteren. Ontspanning is de basis voor een gelukkiger en relaxter leven, ook tijdens de overgang.

Liefs,

Bouwina