Selecteer een pagina

De overgang, wat is nou precies de overgang? De tijd van aftakeling, steunkousen, rimpeltjes, hangtieten, daar wil je het toch helemaal niet over hebben? Zo dacht ik er over toen ik begin 40 was, de overgang was nog verder weg dan de ver-van-mijn-bed-show. Gelukkig kwam ik er door een medisch foutje in mijn lever nog op tijd achter dat, als je jezelf goed voorbereid op de overgang, je jezelf een hoop gedoe kunt besparen!

Dus dames, pak een kopje koffie of wat anders en sla de volgende informatie goed op in je hoofd of op je PC!

De overgang is de hele periode dat je lichaam op zoek is naar een nieuwe hormonale balans. De overgang bestaat uit een aantal fases, de perimenopauze, de menopauze en de postmenopauze. Deze fases duren gezamenlijk zo rond de 4 tot 7 jaar en in sommige gevallen wel 10 jaar.

De premenopauze is de periode voor je laatste menstruatie en duurt gemiddeld 4 jaar.

De menopauze is de dag van je laatste menstruatie en duurt in principe maar 1 dag! Heb je 12 maanden geen menstruatie meer gehad dan kun je zeggen dat je de menopauze hebt gehad!

Eitjes op en klaar zou je denken, NEE dus, we moeten nog eventjes door….want de postmenopauze begint nu!

De postmenopauze start als je menstruatie langer dan een jaar is uitgebleven. In deze fase is je lichaam nog steeds aan het zoeken naar een nieuwe hormonale balans. Deze periode duurt gemiddeld 3 jaar.

Ik noem deze 3 fases voortaan de overgang, mocht er een blogartikel komen specifiek over de premenopauze, de menopauze of de postmenopauze dan vermeld ik dit even.

Tijdens de overgang gaat je lichaam dus op zoek naar een nieuwe hormonale balans. De verandering in de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron zorgen vaak voor overgangsklachten. Er zijn natuurlijk veel meer hormonen die ook voor een disbalans kunnen zorgen bij vrouwen maar oestrogeen en progesteron spelen de belangrijkste rol tijdens de overgang.

Door vermindering van oestrogeen en progesteron hebben vrouwen meer kans op een te hoog cholesterol en daardoor ook meer kans op hart- en vaatziekten.

Gelukkig zijn er natuurlijke mogelijkheden om zelf invloed op je hormoonhuishouding uit te oefenen. Denk hierbij  aan body en mind technieken, yoga en het aanpassen van je leefstijl.

Sommige vrouwen krijgen zoveel last van overgangsklachten dat hormoonsuppletie de manier is om zichzelf weer in balans te krijgen tijdens de overgang.

Ik heb een handige checklist gemaakt “Ben ik al in de overgang”. Met deze checklist kun jij zelf controleren of je al in de overgang zit. Beantwoord jij de meeste van deze vragen met ja, dan zit jij waarschijnlijk al in de overgang. Ga hier naar de checklist!